კულტურა და ხელოვნება კულტურა და ხელოვნება

ლიტერატურა კინო თეატრი ოპერა მხატვრობა ლიტერატურა კინო თეატრი ოპერა მხატვრობა

1918-1921 1918-1921

ქართული კინო ქართული კინო

1918-1921 1918-1921

საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკა საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკა
მეოცე საუკუნის 10-იან წლებში, საქართველოს რესპუბლიკაში კინემატოფრაფია მკაფიოდ იკიდებს ფეხს. 1919-1920 წლებში კინოოპერატორმა, ალექსანდრე დიღმელოვმა, ვლადიმერ ბარსკის რეჟისორობით და სააქციო საზოგადოება ,,ფილმას’’ დაკვეთით გადაიღო მხატვრული ფილმები: ,,თავმოკვეთილი გვამი’’, ,,მითხარ რისთვის’’ და „ნუ გძინავს’’.

ქართული ფილმი “ქრისტინე” ქართული ფილმი “ქრისტინე”

დამდგმელი რეჟისორი - ალექსანდრე წუწუნავა, გერმანე გოგიტიძე დამდგმელი რეჟისორი - ალექსანდრე წუწუნავა, გერმანე გოგიტიძე

ნაწარმოები - ქრისტინე - ეგნატე ნინოშვილი ნაწარმოები - ქრისტინე - ეგნატე ნინოშვილი

მეოცე საუკუნის 10-იან წლებში, საქართველოს რესპუბლიკაში კინემატოფრაფია მკაფიოდ იკიდებს ფეხს. 1919-1920 წლებში კინოოპერატორმა, ალექსანდრე დიღმელოვმა, ვლადიმერ ბარსკის რეჟისორობით და სააქციო საზოგადოება ,,ფილმას’’ დაკვეთით გადაიღო მხატვრული ფილმები: ,,თავმოკვეთილი გვამი’’, ,,მითხარ რისთვის’’ და „ნუ გძინავს’’. 1918-1921 წლებში საქართველოში ოცდაათამდე კინოთეატრი ფუნქციონირებდა, სადაც უჩვენებდნენ როგორც ევროპულ და რუსულ, ისე ადგილობრივ დოკუმენტურ და მხატვრულ სურათებს. ამ პერიოდში ქართულ კინოს დიდ პროპაგანდას უწევს შალვა დადიანი. საქართველოს დემოკრატიული რესპუბლიკის არსებობის სამწლიანი პერიოდის განმავლობაში ძირითადად მნიშვნელოვანი ისტორიული ღონისძიებები გადაიტანეს ფირზე. 1918-1921 წლებში ყველაზე დიდი კინოგიგანტი, რომელიც საქართველოში მოღვაწეობს, ბელგიელი კომერსანტის, პირონეს ხელშია. ცნობილია, რომ პირონემ საწარმო 1918 წელს დააფუძნა და რუსული და ევროპული ფილმების გაქირავებას ეწეოდა, რასაც საქართველოში აქრსებულ კინოთეატრებში უჩვენებდნენ. სასიამოვნოდ აღსანიშნავი ფაქტია, რომ საქართველოს დამოუკიდებლობის პერიოდში, ეკრანებზე გამოვიდა პირველი ქართული მხატვრული, სრულმეტრაჟიანი ფილმი ,,ქრისტინე’’, რომლის გადაღებაც დაახლოებით 2 წელი მიმდინარეობდა. ფილმი ეგნატე ნინოშვილის ამავე სახელწოდების ნაწარმოების მიხედვით დაიდგა, რომელიც სცენარად ალექსანდრე წუწუნავამ აქცია და რეჟისურაც მან ითავა.

ზაქარია ფალიაშვილი ზაქარია ფალიაშვილი

ქართველი კომპოზიტორი, დირიჟორი, პედაგოგი, საზოგადო მოღვაწე ქართველი კომპოზიტორი, დირიჟორი, პედაგოგი, საზოგადო მოღვაწე

1871 - 1933 1871 - 1933
3 წლის მანძილზე თავისუფალი და დამოუკიდებელი საქართველო მრავალი კულტურული წიაღსვლის კერაა, რომელსაც ვერადავერ აჩერებენ. ამ პერიოდში კულტურას სულ სხვა ელფერი ედება, ცოცხლდება და წარმოუდგენელი ოდენობის სიახლე ატყდება თავს. განსხვავებულ მხატვრულ გემოვნებათა ღია და თავისუფალი თანაარსებობა საქართველოს, განსაკუთრებით კი თბილისის განუყოფელი ნაწილი ხდება. თეატრი, ოპერა, კინემატოგრაფია, მხატვრობა.. ყოველი დარგი შთაგონების ქარცეცხლშია გახვეული. იხსნება მრავალი ბოჰემური, მხატვრულ-ლიტერატურული კაფე, სადაც იგრძნობა პარიზისა და პეტერბურგის სურნელი, ოღონდ მაინც სრულიად განსხვავებული, ახალი ენერგიით სავსე. მრავალნი ამბობდნენ: „თბილისი ჰგავს ოაზისს უდაბნოში და იზიდავს მათ, ვინც ცდილობს ომისა და რევოლუციის ქარიშხალს გაექცეს.
3 წლის მანძილზე თავისუფალი და დამოუკიდებელი საქართველო მრავალი კულტურული წიაღსვლის კერაა, რომელსაც ვერადავერ აჩერებენ. ამ პერიოდში კულტურას სულ სხვა ელფერი ედება, ცოცხლდება და წარმოუდგენელი ოდენობის სიახლე ატყდება თავს. განსხვავებულ მხატვრულ გემოვნებათა ღია და თავისუფალი თანაარსებობა საქართველოს, განსაკუთრებით კი თბილისის განუყოფელი ნაწილი ხდება. თეატრი, ოპერა, კინემატოგრაფია, მხატვრობა.. ყოველი დარგი შთაგონების ქარცეცხლშია გახვეული. იხსნება მრავალი ბოჰემური, მხატვრულ-ლიტერატურული კაფე, სადაც იგრძნობა პარიზისა და პეტერბურგის სურნელი, ოღონდ მაინც სრულიად განსხვავებული, ახალი ენერგიით სავსე. მრავალნი ამბობდნენ: „თბილისი ჰგავს ოაზისს უდაბნოში და იზიდავს მათ, ვინც ცდილობს ომისა და რევოლუციის ქარიშხალს გაექცეს.“ მხავრობაში იბადება ავანგარდული მიმართულებები, ფუტურიზმი და დადაიზმი. ასპარეზზე ჩნდებიან ლადო გუდიაშვილი, დავით კაკაბაძე, ელენე ახვლედიანი, ძმები ზდანევიჩები და სხვანი. იმდროინდელმა ქართულმა მხატვრობამ ძირითადად სალონურ კაფეებში დაიდო ბინა, უხვად მოიხატა მსგავსი სივრცეების კედლები, რომლებიც ერთგვარად მხატვრების ტაძრად იქცა, რომლებზეც მათ უმნიშვნელოვანესი ფრესკები დაიტანეს. ამ კაფეებშივე იმართებოდა თეატრალური წარმოდგენები, რომლებსაც არ ჰყავდათ ერთი რეჟისორი, პროცესები იყო მუდმივად ცვალებადი და მრავალფეროვანი. ეს სამი წელი და ცენზურამოკლებული ეროვნული ხელოვნება უსათუოდ არის ასახული ქვეყნის მომავალი წლების კულტურულ განვითარებაზე. აქაც ვრწმუნდებით, რომ თავისუფლება არის მრავალი სიახლის საწყისი.